Pages

Tuesday, 2 October 2012

Green Tea: Boh versus Lipton

Teh hijau memang diketahui bagus untuk kesihatan especially untuk membuang toksin dalam badan. Setahun lalu aku ada beli teh hijau jenama Boh tapi aku frustrated sangatlah sebab dia tak hijaupun. Aku siap email lagi kat syarikat Boh tu. Tapi sorrylah aku tak dapat bagi bukti email tu sebab aku guna email aku yang dah kena blocked oleh yahoo gara-gara tidak aktif tiga bulan (yahoo sangat kejam that's whylah aku dah tak gemar nak create email guna yahoo). Cuma yang aku ingat, mereka cakap teh hijau yang mereka buat ni ada dua grade. Dan katanya, teh hijau tidak semestinya berwarna hijau. Aku terima sajalah apa yang mereka cakap cause my knowledge about green tea is zero.

Apa jadi dengan sekotak teh aku beli tu? Dalam sekotak tu ada 50 uncang. Aku hanya guna dalam dua uncang dan selebihnya aku terbiarkan begitu sahaja sehingga berbau hapak. 

Kedua-dua jenama yang aku beli. Teh Sabah tu, teh biasa. Sila abaikan. He3

Dua bulan lalu, aku beli lagi jenama yang sama tapi uncang yang sedikit saja (takut berlaku kejadian lama. He3) Dan semalam aku beli pula jenama Lipton Clear Green. Nak tengok hijau ke tidak. Kemudian aku nak cari perbezaan rasa 'kesedapan' kedua-dua teh hijau ni. 

Inilah hasil kedua-dua teh hijau

Dan hasilnya... Tak hijau juga!!!!! Dua-duapun tak 'menghijaukan' hati aku ni. Aku nak juga warna teh aku ni hijau. Uhhhh..... Pas ni nak try Goldkili pulak la. Hijau ke tidak teh hijau dia tu. Tapi Lipton ada gak 'model' lain untuk teh hijau ni. Nak juga try yang berperisa jasmine. Nanti aku try. He3. Tak der sapalah nak guide aku beli teh hijau. Ada gak seorang kawan suh beli kat Cosway tapi hmmmmmm.... he3... 

Rasa teh hijau Boh, pahit berbanding Lipton. So, I think I more prefer to Lipton. Malah Boh juga lebih kelat wal hal warna teh hijau dia tu taklah pekat sangat berbanding Lipton. Aku minum Boh duluan berbanding Lipton. Means, Lipton aku lebih lama rendam (beza dalam 3-5 minit), sedangkan beza tuang air panas untuk gelas masing-masing adalah hanya dalam 20-30 saat sahaja.

9 comments:

  1. teh yg lagi jernih lagi bagus sebenarnya...cuba la google lagi psl teh hijau ni..;-)

    ReplyDelete
  2. lagi satu.. kalau nk teh cari teh boh yang betul2 hijau, kat kotak teh tu, ada gambar cawan teh kan, tgok cawan teh yg label dia kaler merah, bukan kaler hijau..
    tgok kat blog dia.. http://afifzamri.blogspot.com/2011/03/tea.html
    awak tgok perbezaan kotak teh awak, dengan kotak teh dia.. n lg satu.. teh hijau yang kelat bagus utk buah pinggang.. sy selalu minum teh hijau ni lau tak nk rsa kelat sgt, perah lemon.. n feel the natural taste..

    ReplyDelete
  3. Green tea x semestinya warna hijau. Bukan sebab nama dia green dia kena hijau. Teh biasa tu orang panggil black tea. Teh dia bukan warna hitam pun

    ReplyDelete
  4. Klu nak green tea hijau kaw2, sya suggest Japanese Green Tea..Color ijau habis then rs mmg rs ori pnya green tea..Gudluck..

    ReplyDelete
  5. Klu nak green tea hijau kaw2, sya suggest Japanese Green Tea..Color ijau habis then rs mmg rs ori pnya green tea..Gudluck..

    ReplyDelete
  6. teh hijau mmg ade dua jenis, satu jemur smpai kering dan satu lg dikeringkan melalui proses freeze drying jd warna hijau teh itu dikekalkan, inilah uji matcha (google tgk hijau dia mmg kaw2) yg dijemur tu bila dibancuh mmg air tehnye tak hijau.

    kalo xnak uji matcha, u boleh cari japanese green tea atau sencha. airnye agak hijau sikit dan rasa pun kurang kelat. sama mcm green tea yg serve dkat restoran sushi zanmai.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...